Шведський дизайн: 10 головних принципів

Джерело зображення contemporist.com
Джерело зображення contemporist.com

Практичний і функціональний, близький до природи та екологічний, шведський дизайн - одна з перших і, мабуть, головних асоціацій з країною.

Як шведи розуміють красу речей і побуту та чому їх бачення є таким привабливим для всього світу.

В гармонії зі світом

В кінці XIX століття шведський художник Карл Ларссон випустив серію акварельних малюнків, на яких зобразив життя своєї сім'ї в невеликому будинку в провінції Даларна. Легкий, природній, наповнений світлом і скромними меблями дизайн будинку не мав нічого спільного з популярними в той час громіздкими буржуазними інтер'єрами. Ідилія цього простого, але затишного будинку знайшла відгук в серцях шведів і стала прототипом нової гармонійної житлового середовища.

Ідеї ​​Ларссона потрапили на благодатний ґрунт. У 1899 році шведська письменниця Еллен Кей опублікувала есе "Краса для всіх", де вперше сформулювала важливу для всього подальшого розвитку шведського і скандинавського дизайну концепцію. Естетика побуту, стверджувала Кей, безпосередньо впливає на якість життя людини, а, отже, здатна впливати й на суспільство в цілому.

Оточіть себе красою - і ваше життя стане краще. Книга Кей перетворилася в інструкцію з облаштування будинку для кількох поколінь шведів. Деякі з її порад актуальні й зараз - наприклад, саме вона запропонувала зробити стіни осель білими, просто поклеїти шпалери зворотною стороною.

З подачі Кей архітектори та дизайнери стали ще й психологами - вони створюють простір, в якому людина, перш за все, повинна почувати себе добре. Подивіться на будь-який шведський інтер'єр - відкрий і вільний простір дозволяє розслабитися і побачити красу кожного предмета, а відсутність непотрібних речей позбавляє від тривожності. Світлі стіни та приглушені тони дарують відчуття спокою і внутрішньої рівноваги - чи не це першочергове для роботи та відпочинку?

Доступно для всіх

В кінці 1920-х соціал-демократи оголосили курс на будівництво "Народного дому", суспільного устрою, який базується на принципах рівності та демократії, в тому числі - в забезпеченні кожного доступним житлом. Архітекторам та дизайнерам пропонувалося розробити новий стандарт житлового середовища, який би припав до смаку більшості й допоміг мінімізувати класові відмінності.

За його задумом кожен повинен мати можливість красиво і недорого облаштувати свій побут. Дизайнери та виробники об'єднали зусилля - почався масовий випуск красивих і недорогих речей, доступних для більшості. У підсумку - економічний успіх демократичного дизайну досі приносить мільйони таким шведським компаніям, як IKEA і H & M, що з'явилися в 1940-х.

Практично і функціонально

У 1930 році в Стокгольмі під керівництвом архітектора Гуннара Асплунда відбулася архітектурна виставка, яку заведено вважати точкою відліку нового шведського дизайну. Новою ідеологією проголошувався вже поширений на той час в Європі функціоналізм: малося на увазі, що зовнішній вигляд предмета або інтер'єру повинен бути строго підпорядкований його призначенням.

У центрі сучасного шведського дизайну - людина та її потреби. Кожен елемент має свою функцію, кожен предмет наділений здоровим глуздом і покликаний поліпшити життя його власника. Зручність, практичність, ергономічний корпус, раціональне планування - ось ознаки хорошого дизайну по-шведськи.

Відкидаючи надмірність

Ідеологія функціоналізму з плином часу неодноразово модифікувалася і перепліталася з новими стилями. Однак, мабуть, саме у Швеції дизайн став найвірнішим наступником кращих функціоналістських ідей, прийнявши їх практично без змін. Лаконічні форми й вивірені лінії шведського дизайну - безумовна спадщина функціоналістів, що заповіли кожному елементу дизайну осмислену функцію і виключали надмірність та нераціональне прикрашення. Прості, на перший погляд, об'єкти - результат тривалої та копіткої роботи дизайнерів, художні засоби яких свідомо обмежені.

Зберігаючи вірність традиціям

Стокгольмська виставка 1930 офіційно дала зелене світло компромісу між національними ремісничими традиціями, з одного боку, - і радикальним мінімалізмом функціоналістів, з іншого. Груба індустріальна естетика зм'якшувалася використанням елементів традиційних промислів. Незатишні металеві деталі замінялися дерев'яними. Прямі кути округляють. Саме в цій формулі багато в чому полягає міжнародний успіх шведського і всього скандинавського дизайну - нікому більше не вдалося зробити функціоналізм природною частиною побуту звичайних людей.

Вірність традиціям в сучасному дизайні інтер'єрів і архітектурних просторів присутній і в буквальному сенсі. У будь-якому, навіть суперсучасному шведському будинку можна знайти старовинний свічник, бабусин стілець або миску з блошиного ринку. Будинки з сучасних матеріалів пофарбовані, як і 300 років тому суріком - фалунською червоною фарбою. Зв'язок поколінь важлива для шведської самосвідомості та органічно зчитується в оздобленні будинку. Старе і нове поєднуються - оскільки в їх основі схожий набір базових принципів.

Простота - нова розкіш

Результатом масового виховання смаку, розпочатого на початку минулого століття, стало вельми своєрідне ставлення шведів до розкоші. Розкіш для шведів - це довга прогулянка в лісі, вид на воду з вікна і лаконічний інтер'єр, де є все необхідне і немає нічого зайвого. Соціальна та економічна стабільність, що зміцнювалася протягом усього останнього століття, можливість не займатися накопиченням і планувати покупок - все це дозволило втілити шведську мрію про побут: мати невелику кількість дійсно якісних, зручних і одночасно красивих речей.

Те, що при погляді на сучасний шведський інтер'єр багато хто сприйняв би як мінімалізм, в самій Швеції швидше назвуть словом "лагом" (шв. Lagom). Шведський принцип "лагом" - тобто помірності в усьому - закликає відмовитися від непотрібного, не обмежуючи себе у звичному комфорті. Чисті лінії, прості форми, які не захаращують простір - основа шведського розуміння прекрасного.

Близько до природи

Тісний, майже містичний зв'язок з природою - одна з основ шведської ідентичності. Звичка до споглядання зобов'язує шведів шукати гармонію і красу в інтер'єрах і предметах. А природні мотиви дають дизайнерам нескінченну поживу для творчості.

Велика кількість світла, кольору, живих рослин та природних матеріалів у шведському інтер'єрному дизайні несе в собі й чисто утилітарну функцію - вони створюють для жителя північних широт, вимушеного довгі місяці проводити в приміщенні, необхідне відчуття єдності з природою. Брак сонячного світла частково компенсують великі вікна (без фіранок!), А також засвоєні всіма шведами нескладні принципи затишку - просто додайте більше текстилю, дерев'яних деталей і, головне, свічок.

З думкою про кожного

У 1970-х у фокусі шведських дизайнерів запанував соціальний аспект - від захисту навколишнього середовища до безпеки автомобілів і створення інклюзивних просторів і предметів, якими міг би користуватися кожен - незалежно від віку і фізичних можливостей. Міжнародне визнання до шведського інклюзивного дизайну прийшло в 1988 році, коли на виставці "Дизайн для незалежного життя" в Нью-Йорку більша частина експонатів виявилося родом зі Швеції та інших скандинавських країн. Від продуманого безбар'єрного міського середовища до предметів, таких як розкладні музейні стільчики від A & E Design - шведський інклюзивний дизайн став таким же національним брендом, як і мінімалістичні інтер'єри.

Думаючи по-новому

Як і сто років тому, шведські архітектори й дизайнери стоять в авангарді, придумуючи будинок для людини майбутнього, - вже не тільки на території Швеції, але і по всьому світу. Вони проєктують розумні міста, розробляють нові матеріали, створюють зрозумілі оболонки для інноваційних технологій, впроваджують і допомагають людству освоювати зручні електронні сервіси.

Інноваційний підхід іноді дозволяє повністю перевинайти вже, здавалося б, звичні предмети. Так, наприклад, дизайнери з Мальме сконструювали новий вид велосипедного шолома Hövding у вигляді коміра з подушкою безпеки, що розкривається при падінні.

З відповідальністю і думкою про екологію

Відповідальне ставлення до питань екології змінює як культуру виробництва, так і споживання. Все більше шведів віддають перевагу натуральним матеріалам, якісним, а значить довговічним предметам, екологічним транспортним засобам. У дизайні інтер'єрів і громадських просторів в пріоритеті - енергоефективні технології (наприклад, енергоощадні лампи або економічні крани, розумні системи вентиляції та опалення). Тренд на відповідальне споживання змінює і смаки споживачів - Швеція переживає нову хвилю інтересу до вінтажного дизайну.

Головне досягнення останніх років - розуміння відповідальності дизайну за весь цикл життя об'єкта: від виробництва матеріалів до утилізації використаної речі. Шведські дизайнери йдуть в ногу з запитами покупців на більш екологічні товари, справедливі умови праці на виробництві, енергоефективні технології та матеріали, що переробляються. Адже саме в цьому - дорога до майбутнього.

Читайте за темою: Виховання смаку: Шведський погляд на розкіш

Ключові слова: Швеція, дизайн, Скандинавія, стиль, Козакоріум, інтер'єр, екстер'єр, краса, екологія, мінімалізм, дім, гармонія, історія, меблі

26 Листопада 2020 Гриджук В.

ВСІ НОВИНИ ТЕМИ

Це вражає: найдивовижніші кордони між країнами (ФОТО)

Коли ми думаємо про кордони між країнами, ми часто гадаємо, що вони або ...

15 Листопада 2020
Гриджук В.

9 шпигунських гаджетів часів холодної війни

XX століття і, особливо, його друга половина, запам'яталися світу не тільки запеклими війнами ...

13 Листопада 2020
Козак І.

Як правильно інвестувати: 10 порад від мільярдера Воррена Баффета

Воррен Баффет (Warren Buffett) - найвідоміший та найбагатший інвестор у світі. За ...

13 Листопада 2020
Брусов В.

Як використовувати Face ID на айфоні, якщо носиш маску

Напевно, у світі знову почалася чи друга, чи то двадцять п'ята хвиля коронавірусу. ...

13 Листопада 2020
Голуб С.

25 найпопулярніших книг, які кожен повинен прочитати за життя.

"Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу тобі, хто ти", це правда ...

12 Листопада 2020
Гриджук В.

Відчуття природної краси: садово-паркове мистецтво Японії

Протягом багатьох століть в Японії створювалися різні типи садів і парків. Які ж ...

12 Листопада 2020
Гриджук В.

Білий дім: де живуть та працюють президенти США (ФОТО)

"Білий дім" - найвідоміший особняк у світі, що водночас є укріпленим командним центром ...

12 Листопада 2020
Гриджук В.

Розпорядок дня найвидатніших людей планети: інфографіка.

В якій годині прокидалися, працювати та відпочивали найвідоміші творчі люди в історії людства? ...

05 Листопада 2020
Брусов В.

Мікрокредит: чим швидкі гроші небезпечні для українців

"Національний банк України" пояснив, чим небезпечні мікрокредити і радить обережно до них ставитися. ...

05 Листопада 2020
Брусов В.

Найвідоміші фільми кожної країни Європи (КАРТА)

В Інтернеті з'явилася ще одна пізнавальна карта, яка стане чудовим посібником для порівняння ...

04 Листопада 2020
Гриджук В.